hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > معمای ریاست  مجلس خبرگان

معمای ریاست  مجلس خبرگان

پس از ماه ها گمانه زنی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و منتخبان باید کار خود را در این دو نهاد شورایی از چند ماه آینده آغاز کنند



پس از ماه ها گمانه زنی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و منتخبان باید کار خود را در این دو نهاد شورایی از چند ماه آینده آغاز کنند اما چه کسی سکاندار ریاست مجلس خبرگان رهبری در دوره آتی می شود؟این سوالی است که در چند روز اخیر نقل محافل سیاسی و رسانه ای کشور شده است.
مجلس خبرگان ششم به اعتقاد کارشناسان شرایط خاصی دارد.از یک سو احمد جنتی که از چهارم خرداد 1395 ریاست این مجلس را بر عهده داشت  قرار نیست به دلیل کهولت سن دیگر در این صحنه سیاسی حضور یابد و از سوی دیگر حسن روحانی به دلیل رد صلاحیت در دوره ششم حضور ندارد.پیش از برگزاری انتخابات شماری از تحلیلگران بر این باور بودند که صادق آملی‌لاریجانی دگر بار بر مسند قدرت می نشیند اما او نیز رای لازم را برای دوره جدید را کسب نکرد تا کار به اما و اگر کشد.
در حال حاضر بیشتر گمانه زنی ها بر این اساس است که سید ابراهیم رئیسی ریاست دوره بعدی مجلس خبرگان را بر عهده خواهد گرفت تا در دو جایگاه به مردم خدمت رسانی کند و قانون نیز در این زمینه منعی را اعلام نکرده اما بنظر می رسد جایگاه اجرایی ریاست‌جمهوری و مشغله های بالای این جایگاه کار را برای رئیسی دشوار می کند.اگرچه سید ابراهیم رئیسی در حال حاضرهم  در هیئت رئیسه مجلس خبرگان به عنوان نایب‌رئیس اول حضور دارد اما به اعتقاد کارشناسان جایگاه ریاست و مسئولیت ها و وظایف آن متفاوت است. اما اگرچه رئیسی شانس بالایی برای نشستن بر مسند ریاست مجلس خبرگان را دارد اما نمی توان سایر گزینه ها را نادیده گرفت. به لحاظ تعداد و درصد آرا رکورد رای گیری را امام جمعه مردمی تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در اختیار گرفت . سید محمد علی آل هاشم بر همین اساس از شانس حضور در هیئت رئیسه برخوردار است. حضراتی چون علیرضا اعرافی، حسینی‌بوشهری، محسن قمی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، احمد علم‌الهدی و مرتضی مقتدایی و حتی چهره های جدید تر و کمتر شناخته تر همچنان شانس حضور بر مسند ریاست را دارا هستند و هنوز نمی توان به طور قطع اعلام کرد که چه کسی به عنوان رئیس انتخاب می شود. به هر ترتیب بر اساس آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری ، ریاست مجلس خبرگان ، با رای اعضای این مجلس تعیین می شود و باید منتظر ماند و دید که چه کسی به عنوان رئیس این مجلس مهم کشوری انتخاب می شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد